Går det godt.

lørdag den 5. oktober 2013

Tillykke til vores nye plejehjem..

Af Preben Friis-Hauge, byrådsmedlem.















Mange har ønsket det, mange har prøvet det, mange vil det stadig ….men ingen har endnu klaret det.
Man kan ikke være to steder på én gang. Det kunne jeg heller ikke i torsdags, da der var indvielse af vores nye plejehjem i Tistrup.

Et nødvendigt kursus – der bl.a. indeholdt viden om, samt det at kunne yde førstehjælp ved kampskader i krig – afholdt mig fra at kunne være tilstede ved indvielsen af det nye plejehjem. Nogle ved det måske allerede, men jeg beordret til Helman i Afghanistan i 3 måneder hen over årsskiftet. Kort fortalt, så skal jeg – nede i Helman - hjælpe den hjemlige ministerielle arbejdsgruppe med at indsamle oplysninger om de tolke, som danske enheder har anvendt i Afghanistan, således ministerierne kan finde ud af om tolkene skal have asyl eller ej i Danmark.

Havde jeg været i Jylland i torsdags, så havde jeg nok været til indvielse af Tistrups nye plejehjem sammen med ca 350 andre J. Jeg havde nok også spurgt Erik Buhl på forhånd, om jeg havde kunnet få ordet for en kort bemærkning ved indvielsen. Jeg tror jeg ville have sagt noget i retning af det du kan læse på de næste linier.

Selv om jeg nu sidder i min fjerde byrådsperiode, så var jeg stolt og glad, da byrådet i sidste byrådsperiode besluttede en plejeboligplan, der havde et nyt plejehjem i Tistrup, som en del af sit indhold. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at rose det gode samarbejde, der særligt i den forbindelse var mellem Gunnar Moesgaard (daværende socialudvalgsformand) og Venstres byrådsmedlemmer.

Senere i efteråret 2010, fik det nye og nuværende byråd mange overraskelser, da sparekataloget kom på banen. For Tistrup og omegns vedkommende, var det nok særligt overraskende, at der nu pludselig var sat spørgsmålstegn ved, om Tistrup overhovedet skulle have et plejehjem. Ikke om vi skulle have et nyt – nej – spørgsmålet var om vi overhovedet skulle have et plejehjem i kommunens 4. største by. Jeg brugte den viden og den erfaring, som tre byrådsperioder havde givet mig på det tidspunkt, samt det netværk som jeg gennem 12 år havde opbygget, på at forsøge at fjerne tvivlen om, hvorvidt Tistrup skulle have eget plejehjem. Beslutningen på sparekataloget blev – vedr.  plejehjemmet – at vi fik lov til at beholde det – det vil sige – plejeboligplanen stadig stod ved magt.

En del af planen var, at Tistrups nye plejehjem skulle bygges før Ansagers nye plejehjem. Gjorde man det i den rækkefølge, så kunne det gl. Tistruplund rømmes for medarbejdere og beboere, når de sammen flyttede ud på det nye Tistruplund, og efterfølgende kunne Ansagers beboere og ansatte midlertidigt bruge det gl. Tistruplund - indtil det nye plejehjem i Ansager var klar – en god og logisk plan.

Uvist af hvilke årsager, så kom Ansager pludselig ”foran” Tistrup. Det var i sig selv ikke alarmerende, men samtidigt begyndte ”nogen” at starte en ny diskussion om, hvor det nye plejehjem i Tistrup skulle ligge. Der var mange gode argumenter for en placering såvel på den gl. lokalitet, som på et nyt sted. Jeg indrømmer blankt, at jeg så en trussel mod det at vi overhovedet skulle have et plejehjem i Tistrup, HVIS man ville blive på det gl. Tistruplunds sted.

Hvorfor kunne man spørge? En nedrivning og en genopbygning samme sted, ville betyde, at alle beboere og alle ansatte skulle flyttes til andre plejehjem med ledige pladser, mens nedrivning og nybyggeri stod på.

Og ….. ? kunne man så sige.

Min bekymring var, at når det gl. plejehjem var rømmet, så ville der måske foreligge nye oplysninger om antallet af plejeboligpladser kontra det antal ældre der havde brug for en plads i kommunen. Måske ville man endnu en gang bringe i spil, om det nu virkeligt var nødvendigt, at bygge nyt plejehjem i Tistrup, lige nøjagtig mens det gl. plejehjem stod tomt.

Som alle ved blev løsningen, at et flertal af byens borgere ønskede en ”bar-marks”-løsning uden for byen, og set med mine øjne, valgte udvalget og byrådet heldigvis at følge byens flertal.

Senere – ved budgetseminaret i aug. 2012 - besluttede byrådet som en del af budgettet for 2013, at justere antallet af plejehjemspladser i kommunen ved at nedlægge 12 pladser i gl Helle kommune.

Hvis man havde valgt at bygge Tistrups nye plejehjem på den gamle sokkel, så tror jeg det daværende Tistruplund havde været tømt for beboere og ansatte, næsten samtidigt med at man besluttede at nedlægge 12 plejehjemspladser i kommunen – desværre for gl. Helle kommune, så var det mest ”praktisk” at nedlægge 12 pladser der – ganske få kilometer fra Tistrup.


Dette blev et langt ”læserbrev”, men nu ved du hvad jeg ville have sagt, hvis jeg havde fået ordet ved indvielsen. Hvad der blev sagt ved indvielsen, det ved jeg intet om, men jeg ved vi har et nyt, moderne og tidssvarende plejehjem i Tistrup til gavn for Tistrup og omegn – og det er jeg glad for J

.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar